התחברות והרשמה

התחברות והרשמה

כיום מוצגים באתר מעל ל-1400 מאמרים שחלקם פתוח למינויים בלבד.מיטב המאמרים ובהם תרגומי מאמרים נבחרים של איין ראנד מוצעים בתשלום מנוי שנתי. מחיר המנוי לאתר הוא 236 ש"ח כולל מע"מ לשנה קלנדרית (פחות משקל ליום...). המנוי כולל גישה פתוחה לכל מאמרינו ולארכיון המאמרים המצטבר.

מנוי שנתי לאתר מחיר 236 ש"ח כולל מע"מ

btn subscribeCC LG

מנוי חודשי לאתר במחיר 30 ש"ח לחודש

btn subscribeCC LG

youtube-icon rss-icon facebook-icon twitter-icon 

תרבות ואומנות

האכזבה של קלארק גייבל

מאת דיויד הייס | 13 ביוני 2015

Capten Clarck Gableלפני שבעים ושתים שנה החמיץ קלארק גייבל את ההזדמנות לשחק את תפקידו של הווארד רוארק בסרט "כמעיין המתגבר", למרות מאמציו שנמשכו שנים זכה בתפקיד גרי קופר.

השבוע ( 9 ביוני, 1943) לפני שבעים ושתים שנה דווח הסיפור הבא על התחרות שניהלו שני אולפנים בהוליווד על זכויות לסרט "כמעיין המתגבר". הספר פורסם 33 ימים לפני כן. וורנר ברדרס שהפיקו את הסרט בסופו של דבר- אינם מוזכרים כאחד האולפנים המעונינים. בכל אופן, יהיו אלה אולפני וורנר, שבחודש אוקטובר הגישו לאיין ראנד הצעה לרכישת הזכויות לסרט ב-50,000 דולר. המחיר שהיא קבעה היה גבוה ביותר מפי 2 מהמחיר הנהוג לרכישת זכויות לספר של סופר לא ידוע באותה התקופה ושספריו טרם השיגו מעמד של רבי מכר.

אם. ג'י. אם, שהוזכרו כמתמודדים, לא המשיכו ברכישת הזכויות. בין הכוכבים של אם. ג'י. אם היה קלארק גייבל, שתגובתו מתועדת בספר "Ayn Rand: a Sense of Life" (מייקל פקסטון וג'ף בייטינג). גייבל היה מלא חימה על כך שאולפנו כשל מרכישת הזכויות עבורו עד כי הוא איים לשבור את החוזה עם האולפנים. בשנת 1943 שירת גייבל בצבא ארה"ב והתקשה לגלות תפקידים טובים שאותם רצה לגלם. הוא גילה את הווארד רוארק תוך כדי קריאת הספר ברכבת שחצתה את ארה"ב.

ב-27 בינואר בשנת 1947, אמר גייבל בראיון עיתונאי כי רצה לגרום ל- אם.ג'י.אם לרכוש את הזכויות לספר "כמעיין המתגבר" על מנת שיוכל לככב בו. העיתון "Daily Variety" דיווח ב-16 באפריל 1946 כי גייבל ניהל משא ומתן עם וורנר ברדרס על מנת שיותר לו לשחק ב"כמעיין המתגבר" תוך שהוא נותר עובד של המתחרים ב- MGM.

 

מבטלים את חוק הספרים

בועז ארד | 4 ביוני 2015

הממונה על חוק הספרים ואניאתמול בבוקר התכנסה ישיבה מיוחדת ברשות חה"כ יואב קיש, מטרת הישיבה היתה לבחון את חוק הספרים שנכנס לתוקף בפברואר 2013 והוביל לנזקים כבדים לסופרים הצעירים ולכלל ציבור הקוראים שהפחית את ביקוריו בחנויות הספרים. בישיבה השתתפו גם מוציאים לאור מבוססים וותקים ומוציאם לאור צעירים סופרים ובעלי עניין שונים חלקם (הגדול) מתנגדים לחוק, וחלקם תומכים בו במתכונת זו או אחרת.

להלן סקירה של הדברים שנאמרו על ידי ועל ידי חלק מן הדוברים הנבחרים שראוי להבליט בשילוב קטעי וידאו:

 

דברי בועז ארד

"יש הרבה מה לומר על הנזקים שנגרמו לסופרים הצעירים, להוצאות לאור הקטנות, לספרי הילדים שלא ראו ולא יראו אור, לניצני סופרי הביכורים שכבר לא יבשילו.

יש לי, אישית רבות לומר על האופן בו אטמו המתיימרים לייצג את הציבור אזנים ועצמו עיניים בסירוב לבחון את הניסיון הרע במדינות בהם הופעלה חקיקה דומה, בהתעקשם להפוך גם את ישראל, מדינת עם הספר, למדינה שבמו ידיה חנקה את שוק הספרות שלה. ואני יודע שכן פרשתי לפניהם את הדו"חות. מצער שהתנהלות כזאת ממשיכה גם לאחרונה עם פרסום הדו"ח על מצב השוק מטעם משרד התרבות, דו"ח המבקש לקרוא ללילה יום וליום לילה ולשכנע שהכישלון הוא הצלחה.

רק ליקוי מאורות יכול להוביל, בטענה של הגנה על הספרות, להתייקרות מוצרים ולהרחקת הציבור מהחנויות ומן הספרות - במקום לקרבו, להוזיל, ולאפשר את המהלך שהפך את הספר לחלק בלתי נפרד מחיי התרבות בישראל, (מתנת ימי ההולדת המועדפת לחברים לכיתה), כפי שהייתה עד חקיקת החוק.

אך יש לי דבר חשוב יותר לומר לכם, החקיקה יצרה עוולה מוסרית הפוגעת בערכי היסוד של החירות וחופש הביטוי.

הספר אינו שונה מהדיבור, הוא הכלי הנושא את הרעיונות המפרים ומוליכים את בני האדם לחיים עשירים וטובים יותר, כמו שאיש לא יעלה על דעתו למנוע מאדם להשמיע את דעותיו או ממאזין להקשיב להן בתנאים שעליהן הסכימו הצדדים מרצון, כך לא יעלה על הדעת למנוע זאת או להגביל זאת כאשר הדברים נכתבים, בספר.

כנסת ישראל שגתה שגיאה קשה כאשר הרשתה לחוק בלתי חוקתי בעליל הפוגע בחירות הביטוי לעבור. כמו שאסור היה לחוקק חוק המונע הפצת עיתון בחינם למי שרוצה זאת כך אסור לחוקק חוק שיאפשר להפיץ ספר בחינם או בחצי חינם למי שמעוניין בכך.

מעציב להיווכח בשתיקה הרועמת של רבים מאנשי הרוח בעת חקיקת החוק ולאחריו, ומדאיג לחשוב שאנשי הרוח שאנו כה זקוקים להם עלולים שלא להצליח לפרוץ לתודעת הציבור בעקבות חוק זה.

כל דקה שהחוק הזה נשאר בספר החוקים מכתימה אותנו וראוי להסיר כתם זה בטרם יתפשט.

בטלו את החוק. בלי תנאים, בלי סיפורים, בלי תירוצים.

בטלו אותו."

לפניכם קטע וידאו מן הדברים:

 

 

על נאומו של יאיר "מינכאוזן" גרבוז
בועז ארד | 9 במרץ 2015

DOREבנאומו אותו נשא בעצרת השמאל במוצ"ש 7.3.2015 בכיכר רבין בת"א קרא יאיר גרבוז לאנשי השמאל הישראלי "להרים את עצמם בציציות ראשם" על מנת להתגבר על הקומץ שהשתלט על "הדמוקרטיה הנאורה" אותה היו רוצים להשליט בישראל.

ציטוט: "להסתרת פשעי הקומץ וחטאי הנהנתנות החזירית הם מציגים לנו רק אסונות מתקרבים, ומניפולציות וולגריות שמוצו מזכרוננו ההיסטורי ובאימת העבר הם הרסו לנו את העתיד בגלל כל אלו צריך בדחיפות טיפול חירום לגופנו המדמם ולמקומנו ...המתרחק מאיתנו. צריך לקשור לגוף הזה "חוסם שחיתות", ולעשות לו "חסם בורות", צריך שנמשוך את עצמנו בציציות ראשנו ונינצל מאסון." [1]

גרבוז זכה בעיני לתואר "מינכאוזן הישראלי" לא רק בשל "משיכת עצמו בשער" מונח המלמד על הניתוק מנקודת משען של אמונותיו . זה גם הדימוי ששימש את ווינסטון צ'רצ'יל שביקר תוכניות מיסוי סוציאליסטיות. ראש הממשלה הבריטי המיתולוגי התייחס בשעתו לפתרונות מיסוי אלה כאשר אמר: "האם יכולים אנשים למסות את עצמם לכדי שגשוג? האם יכול אדם לעמוד בתוך הדלי ולהרים עצמו בידית?"

אטלס בישראל

מאת בועז ארד | 31 במאי 2014


Atlas Shrugged III  L5 1בימים אלו מוצגת בלונדון תערוכה מפסליו של הפסל האמריקאי-ישראלי ריצארד מינס. בתערוכה מבקש מינס לבטא את עקרונות הפילוסופיה של איין ראנד. התערוכה מורכבת מארבעה פסלים העוסקים בנושא "אטלס המתנער" כשם ספרה של איין ראנד Atlas Shrugged. ריצארד מתגורר בתל אביב ומחזיק סטודיו מול הים ליד בית ינאי, הכניסה לביתו והדירה עצמה מהווים גלריה הממחישה את העירוב של חייו הסוערים ופורצי הדרך ואמנותו.

"לאיין ראנד היתה השפעה עמוקה על חיי." מספר ריצארד מינס, "קראתי את ספרה "כמעיין המתגבר" בשנת 1943 בגיל 14, וטרפתי כל מלה כאשר הספר מונח למראשות מיטתי בשנתי. כאשר פורסם 'מרד הנפילים' בשנת 1957, הייתי בגיל 26 וכבר חייתי ברוח רעיונותיה של ראנד. כעת בגיל 85 אני מביט אחורה על חיים שלמים שבמהלכם החלפתי 14 קריירות מוצלחות שונות, וכעת אני בקריירה האחרונה שלי כפסל מקצועי. כעת בשיא כוחותי היצירתיים, כינסתי את כישרונותי לפרשנות של הפילוסופיה של ראנד באופן אמנותי".

הסדרה מורכבת מארבעה פסלי אטלס במצבים שונים העוקבים אחר ההתפתחות הרעיונית של גיבורי איין ראנד, הפסלים מתארים ארבעה שלבים: "הבריחה לחופש", "בראשית: עידן זהב בעולם", "אני בעליו של העולם!" ו-"יחד אנו בלתי ניתנים לשיעבוד".

 


 Atlas Shrugged IV  L3Atlas Shrugged III  L1Atlas Shrugged III  L3Atlas Shrugged I   L3

 

מעל ארבעת הפסלים בסדרת המחווה למרד הנפילים ומתחת סרטון וידאו המציגם. למידע נוסף ותמונות הפסלים כאן.

סיפור חייו של מינס יכול היה להשתלב בעלילה של ראנד, הוא נולד בעיירה קטנה בטקסס, בן לאבא אירי ואם יהודיה וגדל במשפחה שידעה לנהל עסקים ולהפגין קשיחות טקסנית מול העוינות הגזענית שאיפיינה את תחילת המאה שעברה. הוא למד רפואה, עבר הסבה לעיתונאות, ניהל סוכנות פרסום מצליחה והקים רשת מכוני כושר ובריאות פורצת דרך שהונפקה בבורסה האמריקאית. כל זאת עשה תוך כדי שהוא שובר שיאים בתחומי הספורט בהם עסק החל מאיגרוף, פוטבול וסקי מים. אחד מהשיאים הללו הושג בשנת 1999 כאשר הגיע לישראל ושבר את השיא להקפת הכינרת בסקי ללא אף נפילה. את השיא הזה הוא המשיך לשחזר ואף הוסיף עליו שיאים באגם טהאו, אגם ז'נבה בשוויץ ובאקפולקו.

שיעור בעמידה על עקרונות

בעיירה הקטנה בה גדל חיו כ-1500 איש באווירה גיזענית של אותה התקופה. אביו היה בעל רשת חנויות כולבו בתקופת השפל והוא היה היחיד שעשה כסף בסביבה. הוא הציב שלט גדול בחלון הראווה שעליו נכתב: "אנו מוכרים לכולם, ללא קשר לצבע, גזע ואמונה". המשפחה יוצאת הדופן עלתה על הכוונת. "בגיל שש קיבלתי שיעור ראשון בעמידה על עקרונות" סיפר מינס ל-YNET, "הקו־קלוקס־קלאן היו חזקים מאוד בטקסס באותה תקופה, והמראה של גופה שחורה תלויה ברחוב לא היה נדיר במיוחד. אבא שלי, שהיה בעלים של רשת חנויות, הצליח להסתבך איתם, כשהרשה לשחורים להיכנס אליו לחנות. יום אחד הצצתי מהחלון וראיתי צלב גדול בוער בחזית הבית, ו־12 לובשי מסכות על סוסים שקראו לאבא שלי לצאת החוצה. אמא שלי התחננה שלא ייצא, אבל הוא לא היה פחדן. הוא יצא החוצה בלי נשק והתחיל להתעמת איתם, עד שפתאום נשמעה ירייה. מנהיג החבורה נפל מהסוס, ודם הכתים את המסכה הלבנה שלו. ואז ראיתי את סבא שלי, שהיה צייד באפלו, מתקדם לכיוונם עם רובה דרוך. הוא היה אדם שממעט במילים, אבל באותו יום הוא נשא את הנאום הארוך ביותר שאי פעם שמעתי ממנו. "תורידו את המסכות שלכם", הוא אמר, "אני אוהב להסתכל לגבר בעיניים לפני שאני הורג אותו".

1-IMG 2299

קריירת הפיסול

את הקריירה שלו כפסל החל מינס אחרי גיל 70, גיל בו רבים מעדיפים לשקוע ולהסדיר את המעבר לבית אבות ולא להתחיל כסטודנטים ללימודי אמנות. הוא למד בישראל ובלונדון במסלולים מואץ בו קיצר תקופות לימוד של 5 שנים לשנתיים "אין לי זמן מיותר", הסביר מינס למוריו שהתרשמו לדבריו "מהאופי שלי וגם מהצ'ק השמן שהגשתי להם". בין המשפיעים העיקריים עליו היה הפסל דוד זנדלוביץ' המנהל את בי"ס בסיס בבית ינאי בו השתלם בנוסף על מנת להעמיק את יכולותיו כפסל. (זנדלוביץ יצר את הפסל המפורסם של דיזנגוף על הסוס המוצב ליד בית דיזנגוף הוא בית אספת העם בתל אביב). ריצארד התמקד בפסליו בדמויות תנ"כיות ומיתולוגיות מן המתולוגיה היוונית וכעת גם בגיבוריה הרעיוניים של איין ראנד.

"ביליתי חיים שלמים בספורט ובבניית גוף, מפסל באיטיות את שרירי גופי שלי, עד שהגעתי לשלמות פיסית. כעת אני משתמש בידע האנטומי על פעולות השרירים ובכשרונות שצברתי על מנת להחיות את גיבורי התנ"ך והאלים והאלות היווניים".

מן הפסלים הבולטים בסדרת גיבורי התנ"ך הוא הפסל דוד, אותו פיסל לאחר החלמה מלאה ממחלה קשה (סרטן) קריאת הניצחון של דוד מתארת היטב את תחושתו של ריצארד ביחס לחייו שלו.

1-IMG 23011-IMG 23001-IMG 2299-001

יצירותיו של ריצ'ארד מינס מוצגות בדרך כלל בחו"ל וניתן להתרשם מהן בגלריה Hay Hillבלונדון ובאתר האינטרנט שלוwww.minnsart.com .

 

 

מאמרים נוספים

537161 10151485021646064 160052495 n

המיתוס אודות איין ראנד והביטוח הלאומי

ינואר 20, 2017 כלכלה וחברה בועז ארד
המיתוס אודות איין ראנד והביטוח הלאומי מאת אונקר גתה | 20 בינואר 2017 כאשר המבקרים אותך מאשימים אותך בצביעות מבלי לבחון את עקרונותיך המוצהרים אתה יודע שהם נואשים. הנואשות בולטת במיוחד כאשר אתה מסביר כיצד עקרונות אלו מתייחסים לאותה פעולה בשלה אתה מבוקר. כך הוא…
01.14.2017 09.32.28

יום חטיפתו של ראול ואלנברג

ינואר 17, 2017 דבר העורך ואקטואליה בועז ארד
יום חטיפתו של ראול ואלנברג אנכי | 17 בינואר 2017 - כולל סיור וירטואלי באנדרטה לזכרו בהקלקה על התמונה. היום מצויין כיום חטיפתו של הדיפלומט השבדי, חסיד אומות העולם ראול ואלנברג (Raoul Wallenberg). ואלנברג נולד למשפחה מיוחסת של בנקאים, דיפלומטים וקצינים, למד…

מאמירות איין ראנד

  • Evil requires the sanction of the victim.