הפצצה של חירט וילדרס
מאת: בועז ארד | 2 באפריל 2008
האמיצים המנסים להשתמש בחירות הביטוי שלהם כדי לבקר את האיסלם הטוטליטרי מגלים כי לא רק איומי רצח של זומבים מוסתים קמים עליהם להפחידם, אלא נורא מכך, מערכת מקיפה של צנזורה עצמית מבית שמעקרת את החברה המערבית מיכולתה להתגונן ולהגן על ערכיה.
המחוקק ממפלגת החירות ההולנדית, חירט וילדרס, זכה לאחרונה לכבוד גדול מצד הקריקטוריסט קורט ווסטרגרד, זאת לאחר שנאלץ להסיר את הקריקטורה המפורסמת בה נראה מוחמד החובש טורבן-פצצה על ראשו מסצינות הפתיחה בסרט "פיתנה" (Fitna) שהועלה על ידו לאתרי אינטרנט. הקריקטוריסט הדני הנרדף אייר את עמיתו ההולנדי כשעל ראשו הפצצה האיסלמית וסביבו גדר המזהירה מפני חופש הדיבור.
הרשויות בהולנד ניסו למנוע את פרסום הסרט במשך תקופה ארוכה, מחשש למהומות על רקע דתי ורשתות השידור סירבו להקרין את הסרט בטרם ידעו את תוכנו.
מעל: מחווה של קורט ווסטרגרד לחירט וילדרס: "סכנה – חופש הביטוי".
אתר האינטרנט של הסרט נחסם על ידי חברת "נטוורקס סולושיינס" שעל שרתיה אוכסן על מנת "לברר" את ההשלכות המשפטיות של פרסום הסרט… (קוראים לזה פחד).
הסרט הועלה לאינטרנט לראשונה על ידי אתר Liveleak.com שהציגו וסייע להתפשטותו ברחבי האינטרנט. לאחר זמן קצר הודיעו מנהלי האתר כי הם נאלצים להסיר את הסרט בשל איומים על חיי העובדים בחברה "זהו יום עצוב לחופש הדיבור אך עלינו להתייחס לביטחונם של עובדינו כקודם לכל", כך בהודעת Liveleak. (לצפייה בהודעת האתר הקישו כאן).
כיום (ובנתיים) ניתן לצפות בסרט בגוגול וידאו וביוטיוב (כאן) ועל פי הפירסומים הוא זכה למיליון צפיות בחצי השעה הראשונה לפרסומו באינטרנט. וילדרס העלה את הסרטון לדף האישי שלו באתר "מפלגת החירות", אך זה קרס עד מהרה תחת עומס התעבורה. כל זאת למרות הפגנות נגד ונסיונות של אירגוני שמאל להעלות לאינטרנט סרטי הסחה תחת שם דומה ולהפריע לאתר את המידע.
הסרט בן ה-15 דקות – שבגינו העלתה הולנד את רמת הכוננות כנגד פיגועים ושגרם לרשויות לחשוש ממהומות בין-דתיות – נפתח בציטוט מהקוראן על אודות הצורך "להמיט אימה" על "אויביו של אללה". לאחר מכן נראות מאירועי התרסקות המטוסים לתוך בנייני התאומים בניו יורק ב-2001, על רקע הקלטה קולית של שיחה בין אחת הקורבנות למוקד החירום.
חלקים מהסרט מוקדשים להצגת אנטישמיות איסלמית כלפי יהודים, המדגישה את איום האיסלאם הטוטליטרי כנגד היהדות והנצרות. אלו כוללים קריאות מטיפים "לכרות את ראש היהודים", קטע נבחר מן הטלוויזיה הפלשתינאית מייצג את "הישגי" החינוך בעזה המבוטאים בילדה בת שלוש וחצי שקוראת ליהודים "קופים וחזירים", מפגינים מוסלמים שמבטיחים "שואה נוספת" ומריעים להיטלר. השורות המסכמות בסרט קוראות למאבק נגד האיסלם הטוטליטרי: "כעת יש להביס את האידיאולוגיה האיסלאמית באירופה". בין השאר עוסק הסרט ברציחות של הבמאי תיאו ואן גוך ובאיומים על חייהם של כל מי שהתבלט בביקורתו נגד האיסלם הטוטליטרי.
ואכן, האתר Poligazette.com העוקב אחר הפרשה מתאר מוסלמים "מתונים" ברחבי אירופה ובעולם שלא איחרו לגלות את יחסם לעקרונות חופש הדיבור. שלטים הקוראים לרציחתו של וילדרס הונפו בחלק מהבירות האיסלמיות. מול שגרירות הולנד באינדונזיה התקבצו 50 שוחרי איסלם שקראו לרצוח את וילדרס.
הקישו כאן למצגת מורחבת של תמונות ההפגנות מאינדונזיה.
באיזורנו התבלטה הפעילות בירדן בה 53 חברי פרלמנט מתוך 110 חתמו על עצומה, הדוחקת בממשלת ירדן לנתק את יחסיה הדיפלומטיים עם הולנד ולבטל את הנציגות ההולנדית במדינה. הם טענו כי "פיתנה", מעליב את נביא האסלאם, מוחמד, ופוגע ברגשות המוסלמים.
כשפרצה פרשת קריקטורות מוחמד הראשונה לכותרות לפני שנתיים (פברואר 2006) כתב אונקר גתה ממכון ראנד במאמר שלא נס ליחו "הג'יהאד של הקריקטורות: חופש הדיבור מונח על הכף" את הדברים:
"…הזכות לחופש דיבור משמעה הזכות לבטא את דעתך ללא סכנת כפייה, ללא הפרעה או דיכוי פיסי מאף אחד. חירות זאת כוללת את הזכות לביים סרט, לכתוב ספרים, לצייר תמונות, לבטא דעה פוליטית – – וללגלג על הדת. זכות זאת נובעת מהזכות לחשוב: הזכות להתבונן, לעקוב אחר העדויות, להגיע למסקנות המוצדקות מהעובדות הנדונות – – ואז להעביר את מחשבותיך לאחרים.
אפילו אם היה זה נכון שמוסלמים רבים כועסים בשל הקריקטורות, לא בשל העובדה שהאיסלם עומד לביקורת, כעסם אינו ענייני. האם על יהודי לשתוק משום שנוצרי נפגע מכך שהוא אינו מוכן לקבל את אלוהיותו של ישו? או שמא על הנוצרים לשתוק משום שיהודים נפגעים מהשילוש? האם על האתאיסט לשתוק משום שיהודים, נוצרים ומוסלמים גם יחד מוצאים כי דעותיו פוגעות בהם? אולי כל היורשים המדעיים של גלילאו צריכים להאלם, כפי שגלילאו עצמו הושתק על ידי הכנסייה, היות ואלו המקבלים את התנ"ך באופן מילולי מתרגזים מן הטענה כי הארץ נעה?
אם ניתן לרגשותיו של מישהו לשלוט, נהרוס את חופש המחשבה והדיבור.
בחברה חופשית, לרשות כל מי שמתרגז מרעיונותיו של מישהו אחר עומד אמצעי פשוט ורב עוצמה: אל תקנה את ספריו, אל תצפה בסרטיו או תקרא את עיתוניו. אם מישהו שופט רעיונות כמסוכנים, עליו להתווכח נגדם. המפיצים של רעיונות מרושעים אינם מהווים איום לאלו שנותרו חופשיים להתנגד להם בעזרת רעיונות רציונליים.ברגע בו מישהו בוחר לענות לאלו שאת דעותיהם הוא רואה כפוגעות באמצעות רובה, ולא באמצעות טיעון – – כפי שמוסלמים רבים בוחרים בתביעתם שממשלות אירופה יטילו צנזורה על העיתונים או על ידי הוצאת קריאות לעריפת ראשים ופעולות אלימות אחרות נגד אירופאים – – הוא מרחיק עצמו מחברה תרבותית ומכל שיקול רציונלי.
נגד סוג זה של איום על חופש הדיבור, על כל אדם חופשי להתייצב. עלינו להרים קולנו בגינוי הנסיון של תומכי הדת לכפות צנזורה במערב. חייבים אנו לשבח – – ללא התנצלות או סייג – – את הנתבך ההכרחי של החברה החופשית: חופש הדיבור והמחשבה".
***
יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.