אם תרצו, אין זו אגדת קולנוע
מאת: ארז תדמור | פורסם 26 בפברואר 2009 ובמעריב NRG
מעטים הם הסרטים שיכולים לרגש מבקר קולנוע למוד ניסיון ולגרום לו לצאת נפעם מגדולתה של הרוח האנושית. הסרט "הרצל" בבימויו של בארי אולמן הצליח לעשות את זה
אחת לכמה חודשים, לעיתים שנים, מגיע סרט ראוי, שגורם למבקר הקולנוע תחושה נדירה של התעלות נפש למול היצירה, תחושה ששווה את הצפייה בכל הסרטים הפומפוזיים ונטולי הפואנטהלאורך השנים.
כזו היא התחושה שמותיר בך הסרט "הרצל"* בבימויו המרתק והמרגש של בארי אולמן שייצא בשבוע הבא לאקרנים. הסרט, אפוס היסטורי רחב יריעה, מגולל את סיפורו חסר התקדים של בנימין זאב הרצל, המדינאי והסופר, שבכוח חזון, כריזמה, נחישות ואמונה חסרת פשרות במטרתו, הצליח לעשות את הבלתי ייאמן ולהניע את המהפכה הציונית.
61 שנים מאז קום המדינה המתין סיפורו של בנימין זאב הרצל לבמאי, לתסריטאי, לשחקנים, לצלמים ולרוח האנושית המתאימה, שיציגו לעולם את אחד הסיפורים המדהימים של כל הזמנים, סיפורו של מנהיג שהחל את דרכו בלא אמצעים ובלא סיכויים, והפך למשה רבנו בן המאה ה-19.
105 שנים לאחר מותו, קיבל בנימין זאב הרצל, שמכוח חזונו הצליח העם היהודי לבקע את ים הגלות ולמצוא את הנתיב חזרה למולדתו, את הסרט שמציג את סיפורו. את דמותו המרשימה, הכריזמטית והמיוסרת של הרצל מגלם מנשה נבון שבהופעה בלתי נשכחת מצליח לממש את הפוטנציאל הרב הטמון במשחקו ואחרי לא מעט סרטים מאכזבים נותן את הופעת חייו.
תקציב קטן, יצירת מופת
תשאלו את אוליבר סטון, לא תמיד סיפור היסטורי מדהים הופך בסופו של דבר ליצירת מופת קולנועית. קל מאוד להגזים במונומנטאליות, לטעות במינונים, להתעלם מפרטים מכריעים ובכך להפוך את אחד הסיפורים המרתקים בהיסטוריה ליצירה קולנועית משמימה וחסרת מעוף. במקרים שכאלה, גם תקציבי עתק לא מצליחים לחפות על הדלות היצירתית ולהסתיר את גודל ההחמצה.
במקרה של הסרט "הרצל" הסיפור הוא הפוך. תוך שימוש בתקציב קטן יחסית לגודל ההפקה, (כ-13 מיליון שקלים לסרט שנע על פני 3 יבשות ועשרות שנים), מצליחים הבמאי אולמן והתסריטאי נחום אטלס, להתחקות אחר שורש קסמו של הרצל, ולבחור מתוך מאות מאמרים ועשרות מפגשיםאת רגעי השיא והשפל שמתחברים יחדיו לאחד מהאפוסים ההיסטוריים המרשימים שנוצרו במאה ה-21.
הסרט נפתח בסצנה בלתי נשכחת המתארת את אחד מרגעי השיא בחיי הרצל בפרט ובתולדות העם היהודי בכלל – תיאור הדקות האחרונות שלפני פתיחת הקונגרס הציוני הראשון בבאזל, ב-29 לאוגוסט 1897. נרגשים אך מאופקים נעים הרצל ויד ימינו מקס נורדאו (יוני גרשונוב המעולה), משנים בזריזות כמה משפטים בנאומיהם ועולים אל הבמה.
באחד משיאי הקולנוע המודרני מצליחים אולמן וצוות הצילום להעביר לצופים את גודל הרגע – כינונו של פרלמנט יהודי, סממן הריבונות הראשון של עם שצלח את רדיפות הגלות והחליט ברגע האחרון לקחת את גורלו בידיו. לאורך שלוש דקות של דממה מוחלטת עוברת המצלמה ונותנת לתמונות לדבר בעד עצמן. זה ליד זה עומדים נציגי הקהילות היהודיות מפולין ומליטא, לצד ראשי ההתאגדויות הציוניות מדרום אפריקה, מארגנטינה ומאוסטרליה, וכולם שותפים לגודל המעמד, כמעט הר סיני שני.
כבר במהלך סצנה זו מבין הצופה כי אין מדובר בעוד סרט, אלא בסרט שיעלה דמעות גם בעיניו של גדול הציניקנים והספקנים. בסופו של הסרט יצא הצופה מהאולם, ילך הביתה גאה יותר משהלך מעולם, יקום בבוקר מאושר, ובליבו תחושת הערכה לבני עמו ולמדינתו, עדות להצלחת מהפכה חסרת תקדים ומקבילה היסטורית של עם שכנגד כל הסיכויים הפך את כיוונה החד-סטרי של ההיסטוריה והוכיח שכאשר עם רוצה, רוצה באמת, אין זו אגדה.
*הסרט "הרצל" מעולם לא הופק או צולם. מעולם לא נכתב לו תסריט ומעולם לא הקצתה מדינת ישראל או קרן הקולנוע הישראלי 13 מיליון שקלים להפקתו. תקציב לסרטים כמו 'ואלס עם באשיר' "גן עדן עכשיו" או "עץ הלימון" לא חסר.
ארז תדמור הוא מנכ"ל תנועת אם תרצו.
***
גן העדן האבוד (Paradise Lost)
הקריקטורה פורסמה לראשונה ב-06 במרץ 2006 הכיתוב מציין "ובקטגוריה של הסרט האוהד ביותר לטרוריסטים בעת מלחמה…" אצל coxandforkum.com לאחר שבטקס האוסקר חשפה הוליווד את ערכיה על ידי בחירת הסרטים אותם היא מבקשת לכבד. על תופעה זאת עומד גם צ'ארלס קרוטהמר בכתבה "אוסקר לאוסמה" שפורסמה בוושינגטון פוסט.
לקראת טקס חלוקת פרסי האוסקר האחרון, בתכנית הבוקר בגלי צה"ל (20.02.09) התייחס מבקר הקולנוע ניסים דיין לסיכויו של "ואלס עם באשיר" לזכות באוסקר. הסרט יזכה באוסקר, הימר דיין, אך נדרש להסביר מה עלול לסכן את הזכייה: "בניגוד ל'גלובוס הזהב', המוענק באירופה", ציין דיין, "בהוליווד יש הרבה יהודים ציוניים". כך צץ מכשול לא צפוי בפני הנוסחה המנצחת של הקולנוע הישראלי, הקובעת כי אם ברצונך לזכות בהכרה ובכיבודים בעולם, עליך לחזק את תיאוריית "קורי העכביש" של נסראללה, תוך ניסור הענף עליו אתה יושב.
יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.