דור מלכלך ו"אנכי" מנקה

הקדמה

בשיטוטי באינטרנט נתקלתי לא אחת בתופעות מעניינות, אחת מהם הוא פעיל נמרץ בשם דור לוי המקדיש מעתותיו ל"שוויון זכויות וצדק חברתי" (האתר מקושר ) מלבד פעולותיו השונות שבחלקן ניתן לאתר נקודות אור הוא משמש כיועץ לענייני כתות לעת מצוא, בהצטנעות אופיינית לו הוא מציין שאין לו "ידע מקצועי…בתחום הכתות" אך באתר כתות ניתן לראות את חריצותו המחשידה בהשתדלות לאסוף כל סיפור ביזארי שנקשר לאובייקטיביזם ולנסות להכלילו ככת תוך שהוא מגלה עצלות יוצאת דופן בהבנת עקרונות האובייקטיביזם.

החיבור בין סוציאליזם ו"צדק חברתי וכלכלי" (מונחים שאדון בהם בהמשך) עם התקפה ארסית נגד האוביקטיביזם וניסיון להכפישו באופן אובססיבי כ"כת" (דבר שמייצג "אד הומינום" מובהק) הביאוני לחשוב כי מדובר בסוג מיוחד של קרצייה אינטלקטואלית עם עודף זמן פנוי, ואכן נתקלתי בתגובותיו שוב כאשר פרסמתי מאמר בנושא התקשורת הישראלית באתר "אומדיה", הנ"ל מבטיח לנסות ולזעוק את מחאתו נגד הפילוסופיה של ראנד.

אני חייב כאן התנצלות לעצמי היות בדרך כלל לא הייתי מתייחס למטרידים מסוגו של מר לוי אולם היות והנ"ל יכול לשמש כשירות ידיעות יעיל ולאסוף את כל ההשמצות העסיסיות הרווחות נדמה כי כדאי:

א. לחסוך אנרגיה ולענות במרוכז בנקודה אחת באתר "אנכי" – מה שיקל בעתיד מלשכפל תגובות ב"טוקבקים".
ב. להעמיד את "כשרונו" של מר לוי ואחרים לטובת תלמידי הפילוסופיה של ראנד המעונינים להתרשם במקום מרוכז אחד מן ההתקפות הצפויות לתלמיד אובייקטיביזם.
ג. ייתכן וחלק מתשובותיי יוכלו לשמש ככלי יעיל להכרות עם הפילוסופיה של איין ראנד כפי שהיא ולא כפי שהמתנגדים לה מעדיפים להציגה.

"אידיאל" המודל הסקנדינבי

האם האוביקטיביזם הוא כת?

ההפרטה והקפיטליזם הורסים את המדינה – האמנם?

בעקבות הופעת מאמרי "סוגרים צמצם בתקשורת הישראלית" באומדיה

"אידיאל" המודל הסקנדינבי

דור: "מצד שני, אתה מדגים ויש נוספים כמוך גם כאן, כיצד ממרום/תחתית דעותיך הקיצוניות איך בין הגישה של ראנד, הגישות של הנאוקפיטליזם כפי שהן בארה"ב ועד הקומוניזם אינך מסוגל לראות שיש עוד גווני ביניים. אני למשל הייתי מאמץ בברכה את המודל הסקנדינבי, שבו יש פתרון אופטימלי כלכלית וחברתית שהוא אנטיתזה לדעות שאתה מייצג."

אנכי: אתה מצהיר חזור והצהר כי מטרתך היא "המודל הסקנדינבי", אולם יש לי חדשות בשבילך:
1. הסקנדנביות הרבה יותר חופשיות מישראל במגוון מדדים כלכליים הבוחנים חירות כלכלית (ראה מדד החופש הכלכלי).
2. ככל שהם מיישמים את המודל הסוציאליסטי יותר הסקנדינבים סובלים יותר מהמודל הזה והיצרנים והמוכשרים שבהם בורחים מסקנדינביה….
אצטט ממאמר של סטודנט פיני – סמואל דווידקין: "ההכנסות השנתיות של ממשלת פינלנד ממסים מסתכמות בשיעור המדהים של 44% מהתמ"ג, והחמור מכל, המסים נגבים בעיקר מהאלמנטים היצרניים ביותר בחברה. שיעור המס המרבי על הכנסה אישית הוא 52%. שיעור מס פרוגרסיבי כזה איננו מעודד יצרנות, אלא מעניש את מי שנחשבים למצליחים מדי. במקביל, תשלומי הקצבאות לעניים הם בזבזניים. האבטלה עודנה ברמה גבוהה של 8.6% , מפני שבמקרים רבים מי שאינו עובד מקבל הטבות מאד נדיבות כך שזה מכניס לא פחות מעבודה אבל הרבה יותר נוח." קרא עוד במאמר שפורסם ב"קיוונים".

{mospagebreak}

 

 

האם האובייקטיביזים הוא כת?

רקע: באתר כתות הופיעה פנייה לא שיגרתית מאת דור לוי והועלתה הטענה שהוסוותה כשאלה כי האובייקטיביזם הוא כת, הדבר עלה לאחר שדור הוטרד לטענתו על ידי מישהו שניסה להטיף לטובת הפילוסופיה של ראנד באתר אותו הוא מנהל. (לא היה לי או לגורם הקשור ב"אנכי" כל קשר לעניין זה). 

דור: אני שואל כי נתקלתי בפורום באדם שמפיץ את דעותיה באדיקות של מסיונר. מצד שני הוא אינו מסוגל להגיע עליהן לדיון אמיתי ובכל מצב שנשאלת שאלה הוא מפנה אנשים לקרוא בתורתה. למרות שאחד ממאפייני תורתה לכאורה הוא לא להזיק לאחר, כאשר הרגיש שהוא עם הגו אל הקיר ואינו מסוגל להתמודד עניינית, הוא עבר לחבלות כלפי הפורום ולעבירה על כל אתיקה אפשרית בכתביה באינטרנט, החל מירידות וכתיבה בוטה כלפי אחרים, ועד להתחזות ונסיונות ל Outing. זאת למרות שמדובר בפורום שאינו עוסק בתורתה ולפנים משורת הדין הוא קיבל מקום נרחב לביטוי דעותיו. המצב הפוך בפורומים של חסידיה של אין ראנד. שם לא ממש מקבלים ביקורת ושאלות נוקבות ואנשים שאינם תומכים בדעותיה מגורשים מהפורום.מה דעתכם? האם תוסיפו את הכת הזו לרשימת הכתות? לקריאת הפנייה המלאה הקישו כאן.

אנכי:  המונח "כת" משמש לתיאור קבוצה או תנועה המפגינה דבקות או מסירות לאדם או רעיון כלשהו ומשתמשת בטכניקות מניפולטיביות ולא אתיות של שכנוע ושליטה. אשר נועדו, לקדם את המטרות של מנהיג הקבוצה אף עד לדרגה של פגיעה או נזק, ממשי או אפשרי, לחבריה, משפחותיהם או לקהילה. ההבחנה בין כת לקבוצה דתית או חברתית מתמקדת בעיקר בשני נושאים על פי הגדרה מינימליסטית בוויקיפדיה (קישור להגדרה בוויקיפדיה):

  1. טכניקת הגיוס: כתות משתמשות בטכניקות הכוללות רמיה על מנת לצרף אליהן חברים חדשים.
  2. יכולת העזיבה, המאפיין המשותף לכל הכתות הוא הקשיים שהן מערימות על הרוצים לעזבן. 

קבוצה שלא עונה לפחות על שני מאפיינים אלו לא תוגדר בדרך כלל ככת.

אולם הגדרה זאת מאד מצומצמת וחלקית וניתנת להרחבה רבה; בדו"ח הוועדה הבינמשרדית לבדיקת נושא ה"כתות" ברשות מרים תעסה גלזר מוגדרת התופעה במבוא ומצויין גם כי ההגדרה הורחבה ל"קבוצות דתיות תרפויטיות חדשות" ברוח ההגדרה הנהוגה באיחוד האירופאי. פירוט מורחב לאיפיוני כתות ניתן במקורות שונים, אחד מהם Beacon מתאר בהרחבה רבה יותר מאפיינים נפוצים, אפרט מאפיינים אלו עם התייחסות לפילוסופיה של ראנד בסוגריים:

1. כת הינה קבוצה דתית עם אמונות ופעילויות קיצוניות – האמונות סותרות בדרך כלל את המדע וההגיון ומוצגות כ"האמת" המובנת מאליה. (מה שאינו עולה בקנה אחד עם עמדתה הרציונלית של הפילוסופיה של ראנד המבוססת על חוקי ההגיון האריסטוטלי, כמובן לא מדובר בדת אלא במתודה מדעית אתיאיסטית).
2. חברי הכת מבודדים עצמם לעיתים קרובות מחברים, משפחה ומן החברה ומשתמשים בשיטות הטעייה ורמייה לא מוסריות לגיוס חברים. (האובייקטיביזים משתמש במבחן מדוייק של הגדרת אמת על פי תאוריית ההתאמה למציאות ודורש בחינה עצמית ביקורתית, הגישה איננה מיסיונרית כלל וכלל, אלא אם כן ההתלהבות של מי שגילה ידע בעל ערך ומעוניין לחלוק אותו עם קרוביו נחשבת ל"מיסיונרית", בכל אופן אין מנגנון גיוס ולא יוצאים "לצוד נפשות" ).
3. שימוש במניפולציות לשליטה במחשבותיהם של החברים. (באוביקטיביזים לא נהוגים מפגשי מרתון, לילות ללא שינה ושאר מניפולציות פסיכולוגיות – בדר"כ מדובר בספרות הנמכרת לכל דורש בחנויות הספרים הרגילות או בהרצאות המוגשות בפורמט אקדמאי מקובל בכנסים או בלימוד רגיל).
4. מאלילים מנהיגים. (בנקודה זאת ניסו מתנגדיה של ראנד לרקוח מטעמים בשל ההערצה הגדולה לה זכתה ראנד מתלמידיה, אולם יש לציין כי הערכה לאדם גדול אינה תמיד הערצה עיוורת, במקרה של ראנד רבים רואים בתורתה פריצת דרך פילוסופית המשפרת את חייהם ומעניקים לה ולזכרה כבוד רב. יש לציין כי בניגוד למנהיגי כתות איין ראנד מעולם לא דרשה או קיבלה הקרבה של קריירה ממון או חירות אישית למען טובתה, גם חלקת הקבר הצנועה שלה מעולם לא הפכה למקום עלייה לרגל האופייני למנהיגי כתות – נהפוך הוא, "עריצותה" התבטאה בדרישה כי כל אדם יפעל לפי האינטרס העצמי הרציונלי שלו).
5. גיוס לעבודה עבור הכת מתבצע על ידי כל החברים. (לא קיים מושג כזה, האובייקטיביסטים הם אנשים פרטיים העובדים על פי מקצועותיהם למען רווחתם הפרטית – לא תמצאו חסידים של איין ראנד מוכרים את ספריה בצמתים או בנמלי תעופה תוך מילמולים משונים).
6. החברים אינם מורשים לבקר את המנהיג, הדוקטרינה או את הארגון, או לקרוא מידע המבקר את הכת. (נו, רשת האינטרנט מלאה באנשים הרואים עצמם אובייקטיביסטים ומבקרים את גישתה של ראנד בנקודה זו או אחרת. כמובן שאין כל חסימה של מידע בפני אלו המעונינים ללמוד תורתה. יש המבלבלים את העובדה כי ראיית זכויות הרכוש של המחזיקים בפילוסופיה של ראנד גורמת לחלק מהם לא לסבול כאלו "שנכנסים עם בוץ לביתם" אולם העובדה שאתר זה, למשל, ואתרים אובייקטיביסטים אחרים אינם מאפשרים ביטוי למתנגדיהם איננה נובעת מחסימת מידע אלא מכבוד לזכויות הרכוש שלהם – יתכבדו המתנגדים ויתבטאו היכן שהם רוצים – על כל אתר אובייקטיביסטי יש 100 אלף אתרים מתנגדים).
7. החברים מאומנים לדחות ולא להאמין לביקורת על הכת כשקר שטני. (הפילוסופיה של איין ראנד הינה אתאיסטית ואין בה מקום לכוחות על-טבעיים).
8. החברים מרגלים אחד אחר השני ומדווחים על פעילות לא ראוייה או הערות למנהיגים. (לא קיימת קומונה, או אירגון כלשהו שמאפשר לרגל וגם אין כתובת לדיווח… ובכלל מה הטעם מימלא כל אחד בוחר את דרכו באופן פרטי).
9. החברים נדרשים להדחיק ולהסתיר כל מידע שעשוי להציג את הכת באור שלילי כלפי חוץ. (כל המידע פתוח לפני כל מי שרוכש את הספרים ומתאמץ לקרוא – אין כל דבר סודי המוסתר בתוככי האירגון).
10. החברים נדרשים להימנע מקשר עם חברים לשעבר, אפילו בני משפחותיהם. (לא רלוונטי לאובייקטיביזם – הניתוק מחברים לשעבר או ממשפחה אינו יותר או פחות נפוץ מבכל מסגרת אזרחית אחרת).
11. פחד עמוק מפני עזיבה מטופטף לחברים, וכל מי שעוזב מוצג כחובר עם השטן ונענש. (כנ"ל ראו התשובה לסעיף 7).
12. החברים נשלטים רגשית ומוזהרים מפני הענשה אם יתפסו בחריגה מהכללים. (אין עונשים או מסגרת רלוונטית המסוגלת לממש מנגנון כזה).
13. פעילות ענישה מופעלת על ידי מנהיגי הקבוצה, ענישה עשויה לכלול נידוי בעבור הצגת ביקורת או שאלות כלפי מדיניות הארגון או הדוקטרינה שלו. (לא רלוונטי – הפילוסופיה פתוחה ליישום עצמי אין אירגון שמנהל את חיי חבריו).
14. החברים מעודדים להקריב את השכלתם, הקריירה הרכוש והמשפחה על מנת לשרת את האינטרסים של הכת. (נהפוך הוא החברים מעודדים לקדם את חייהם הפרטיים על ידי פיתוח קריירה, השכלה ורכוש).
15. החברים נדרשים להתרועע אך ורק עם חברים אחרים בכת ולהימנע ממגע עם זרים. (אין מי שדורש ואין מגבלות חברתיות רק יתרונות של הבנה פילוסופית עמוקה יותר).
16. הוראות הכת כוללות אמונה באחרית הימים. (המונח אמונה סותר את האפיסטמולוגיה האובייקטיביסטית).

אם קראתם בעיון את הרשימה תוכלו לזהות מתאמים בתוכה לנוהגים של רוב הדתות הגדולות בעולם (ובמתאם רב יותר לחלקים הפונדמנטליסטיים שלהן) לאידאולוגיות סטאטיסיות טוטליטריות כגון הנאציזים הג'יאהדיזם והקומוניזם ועוד… ה"קבוצה" האחת הרחוקה ביותר שהייתי יכול להעלות על הדעת מהכיתתיות הינה האובייקטיביזם שהינו פילוסופיה אתאיסטית, רציונלית, אגואיסטית המשתמשת במתודה מדעית מחקרית לביקורת עצמית ויוצאת בהתקפה החריפה ביותר נגד הנשק הסודי של כל הכתות באשר הם: הקרבת הפרט לטובת הכלל (יהיה זה משפחה, חברה, מדינה, לאום, גזע, אידאולוגיה או כל קולקטיב אחר).

עם מה נשארנו? הטיעון כי האובייקטיביזם הוא כת הינו התקפה פשוטה על האדם, כשל לוגי מוכר המשמש מניפולטורים המעדיפים שלא להתמודד עם טענות באופן רציונלי ועניני.

לקריאה נוספת:

לעזוב כת

מרכז המידע לכתות ול"איזים" – Cult Awareness and Information Centre

{mospagebreak}

 

 

ההפרטה והקפיטליזם הורסים את המדינה – האמנם?

בטוקבק באומדיה הגיב דור על מאמרי "סוגרים צמצם בתקשורת הישראלית" ונגע בנקודה ששותפים לה אינטלקטואלים רבים הכמהים לזריחה מחודשת של שמש העמים בואריאציה כזאת או אחרת של סוציאליזם.

דור: כתבת בפליאה: "הכרה חדשה על עומק השבר בתפקוד מנגנוני החברה הישראלית התבררה… " אולי ראוי שתנסה לחשוב מה חלקך ביצירת השבר הזה בתפקוד החברה הישראלית. כאחד ממקדמי הפילוסופיה של אין ראנד, שדוגלת באני ואפסי עוד. באינדיבידואליזם ובחוסר חמלה וסולידריות אתם אחראים לחלק גדול מההתנערות של המדינה מתפקידיה האזרחיים מגוון תחומים ובכלל זה לקיצוצים שחלו בעקבות זה. אולי וועדת החקירה שצריכה לקום היא וועדת חקירה לבדיקת הקריסה הזו ולחזרה ממנה.

אנכי: הנסיון לתאר את המשברים בחברה ובצה"ל כתוצר של תהליכי ההפרטה הינו שילוב של עיוות המציאות והעובדות (הנחת המבוקש) במאמץ לכופף את המציאות על מנת שתתאים לאידאולוגיה המתגוננת של מדינת הרווחה. במאמר שחלקו הראשון פורסם ב"אנכי" אני מרחיב.

הוספת תגובה